5 saker som händer när du INTE tar bort ditt smink!

Hej! 
Vi alla vet ju att det inte är bra att sova med smink på, men såklart så gör man det kanske någon gång då och då.
Jag har ju hört mycket om vad som händer med hyn när man sover med sminket på men bestämde mig för att idag researcha lite och verkligen kolla upp, så allt jag säger är legit. MEN det kanske inte stämmer på ALLA! 
Om någon av er som läser detta inte bryr sig alls, eller sover med sminket på i flera dagar i streck, och tänker att det gör inget. You might want to read this, and you might want to reconsider. ;) 
 
1. Större porer. 
Du kan få större porer om du inte har tagit bort ditt smink, kanske inte nu, men kanske när du blir äldre. Man har ju porer i huden för att huden ska kunna andas samt producera sitt egna talg som återfuktar huden. Har man då foundation, concelaer, puder och hela paketet så täpper du igen porerna så att de inte kan andas. Och jag tror att porerna blir större för de vill ha andrum, but don't qoute me on that, det stod inget om varför de blir större där jag läste.
 
 
2. Torr hy.
Du får väldigt torr och uttorkad hy. Och vissa kanske skrattar nu för att ni sitter med oljig hy och sover med smink varje natt. Men ibland när hyn är jätteuttorkad så överproducerar den olja istället, så kan vara därför! Men behöver såklart inte vara det. 
 
3. Hyn åldras.
När du är torr så är hyn inte lika extatisk, vilket betyder att du får lättare rynkor. Så är du en man/kvinna över 30 år så kommer det ganska snabbt se ut som att du åldrats ganska mycket, vissa rynkor osv går inte att fixa till med sminkborttagning, återfuktningskrämer osv utan de blir permanenta. Är du då under 30 år så kan du få förtidsrynkor eller se ut som att du åldrats. (kul att vara 20 och se ut som 35?? haha okej överdrivet men ni fattar)
 
 
4. Orenheter
Det är väl ganska uppenbart egentligen men: finnar och pormaskar är väldigt vanligt och du kan även få akne, bara av att sova med smink på.
 
 
5. Ojämn hudfärg
Din hy kan även få ojämn färg, alltså så det blir typ fläckigt. 
 
 
Funderar du fortfarande på att sova med sminket inatt? ;) 
 
Inga av bilderna är mina. 











Kom ihåg mig?
Jag är en tjej på 17 år, som går stylist linje och har spenderat många, många timmar framför YouTube och min spegel. Bloggen kommer mestadels handla om smink, men det kommer även komma in lite andra saker också!