Att tycka om sig själv

"Du kan inte älska någon annan om du inte älskar dig själv."
 
Att tycka om sig själv betyder inte nödvändigtvis att man älskar sig själv. Och att tycka om sig själv innebär inte att man måste skryta om sig själv och sitt utseende, att tycka om sig själv är att man kan stå i spegeln och säga "nä men, vet du vad, idag är jag fin", eller att kunna gå runt hur man vill. 
 
Jag håller inte med om citat som jag skrev längst upp i inlägget. Alltså, jag håller inte ens med 0.0001%. När jag träffade min pojkvän tyckte jag inte om mig själv, jag tyckte inte om min kropp, jag kunde inte visa mig utan smink och blablabla. Och senare älskade jag honom och han mig. Men min poäng där är att; han fick ju mig att börja tycka om saker med mig själv. Jag vill inte säga att jag tycker om mig själv, för jag är inte nöjd med min kropp. MEN, jag kan gå utan smink nu. Han får mig att inse att jag inte ser ut som ett helvete utan smink, jag kan gå till skolan osminkad nu, eller bara lite smink på. Typ som idag, jag blev lite sen pga en grej imorse så jag hann inte sminka mig så mycket som jag ville. Så det blev bas, bronzer och ögonbryn. Hade det varit "den gamla jag" så hade jag fått panik och hellre blivit sen till skolan. Väldigt fåtal gånger gick jag till skolan osminkad. 
Jag började väl samtidigt ta hand om min hy mer, för jag blev mer insatt och då blev jag också mer bekväm i mig själv. Har aldrig haft akne eller liknande, men mår man dåligt över pormaskar, eller några enstaka finnar så ska man göra något åt det. Vad det än är, stort eller litet, så är det ingen som kan säga till dig, eller någon annan att ditt problem är för litet, eller dina känslor är inte äkta. För blir du ledsen och skäms över en liten finne eller om du har akne och inte bryr dig alls, så betyder inte det att dina känslor inte är riktiga. Samma om något gör dig ledsen, blir du ledsen för att din kompis inte kunde träffa dig idag så är det okej också. För alla reagerar olika på olika saker och ingen kan neka dina känslor. 
 
Men, tillbaka till det. Att tycka om sig själv är svårt och som jag sa, jag tycker inte om mig själv än. Vissa delar av mig själv tycker jag om och jag jobbar på att tycka om mig själv mer. Är det något man inte trivs med, med sig själv så ÄNDRA DET! Gör det du kan för att ändra det eller göra något åt det. Eller om det är något som man bara liksom får acceptera, så får man ju jobba på att acceptera det. Nu kan inte jag ge tips på hur man ska göra för att acceptera något, för jag tror att för vissa kommer acceptans med tiden och för vissa inte.
 
Och för att avsluta hela detta inlägget, som förmodligen makes no sense; någon kan älska dig även om du inte älskar dig själv. du kan älska någon även om du inte älskar dig själv.
 
Ta nu hand om er! 
 
Såhär ser jag då ut idag. (fast nu ska jag gå och sminka mig mer för att jag vill experimentera med smink)
 


Anonym    •  

Jättefint budskap Sofia!!💜

Svar: Tack!! <3
Sofia Norell










Kom ihåg mig?
Jag är en tjej på 17 år, som går stylist linje och har spenderat många, många timmar framför YouTube och min spegel. Bloggen kommer mestadels handla om smink, men det kommer även komma in lite andra saker också!